Lees hier meer over de bestuursleden van de Historische Kring!

Joep Baltussen, voorzitter

Als student politicologie en planologie ben ik geen professionele historicus. Toch blijf ik altijd ontzettend geboeid door de geschiedenis! Naast mijn studie ben ik actief als gemeenteraadslid en bij de scouting, heemkundekring en buurtvereniging in Sint Anthonis.

Een ambitieuze stip op de horizon zetten en er dan samen de schouders onder zetten om dat voor elkaar te krijgen, daar krijg ik energie van! Het is een enorme eer om deze vereniging en zo’n bijzonder bestuur voor te zitten. We gaan samen aan de slag voor onze geschiedenis!

Sanne Peters Rit, secretaris

Ik ontdekte mijn interesse voor geschiedenis in de loop van het derde/vierde schooljaar van de middelbare school. Daarna ben ik begonnen aan de docentenopleiding geschiedenis aan de HAN in Nijmegen. Daar ben ik met veel plezier bezig om mijn kennis uit te breiden, om deze later over te kunnen dragen aan leerlingen.

Ik duik dan ook veel in archieven, boeken en ga graag langs musea om daar het een en ander te bewonderen. Naast geschiedenis ben ik veel bezig met tennis, horeca (zowel werken als genieten van een biertje) en het organiseren van activiteiten bij ons op school, maar ook in het mooie dorpje Haps.

Ook heb ik in 2021-2022 het secretariaat bij onze studievereniging mogen vervullen. Ik was nog niet klaar met het secretarisschap, en ben daarom hier aangesloten bij het bestuur. Op naar een nieuw avontuur!

Theo van den Bergh, penningmeester

Om de geschiedenis van mijn familie te onderzoeken kwam ik via de NGV in contact met de Historische Kring Land van Cuijk. Daar ben ik in 2006 lid van geworden omdat zij lezingen met interessante onderwerpen over het Land van Cuijk geven. In 2011 ben ik gevraagd om tot het bestuur toe te treden en de taken van de penningmeester op me te nemen. Dat heb ik aanvaard. Het
schrijven van artikelen en stukken in de Merlet is niet mijn sterke kant, maar gelukkig zijn de financiën dat wel. Op deze manier kan ik een bijdrage aan de vereniging geven.

Mijn doel is om de vereniging financieel gezond te houden en te blijven.

Martien Mahler, bestuurslid

Uit persoonlijke interesse ben ik kunstgeschiedenis en geschiedenis gaan studeren en daarna ben ik als leerkracht verbonden geweest aan de basisschool in Sint Anthonis. Sindsdien heb ik verschillende boeken en artikelen geschreven over de regionale geschiedenis van de oude gemeente Sint Anthonis en over het cultureel erfgoed in deze omgeving.

Mijn doel is om de belangstelling en het aantal geïnteresseerden voor de (regionale) geschiedenis te vergroten en onze kennis over het Land van Cuijk te delen en uit te breiden. Mijn motto is: ‘Met kennis van het verleden leven in het heden en zorgen voor de toekomst.’

Stef Coenen, bestuurslid

Ik ben student geschiedenis aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Het grootste deel van de tijd ben ik te vinden in Oeffelt. In mijn vrije tijd ben ik actief als vrijwilliger bij het archief van Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven, als bestuurslid bij Stichting Heem en Historie Oeffelt en natuurlijk als bestuurslid bij de Historische Kring Land van Cuijk. Daarnaast werk ik op de universiteit als student ambassador, studentmentor van een groep eerstejaars studenten en ben ik actief in verschillende commissies waaronder de onderwijs en lezingen commissie. In de laatste jaren heb ik ontdekt dat ik een voorliefde heb voor erfgoed- en archiefbehoud. Wanneer ik afgestudeerd ben, zou ik dan ook graag als historicus actief blijven in de erfgoedwereld.

Bij de Historische Kring zijn mijn voornaamste taken het contact met andere historische verenigingen in het gebied en samen met andere bestuursleden zorgen voor verjonging in de vereniging. Verder ben ik hoofdredacteur van Merlet.

Annoesjka Wintjes, bestuurslid

Ik woon samen met Kor in het centrum van Cuijk. Landschappen, landgoederen en tuinen zijn mijn passie. Kennis hierover heb ik opgedaan tijdens mijn studie Landschapsarchitectuur aan de Wageningen Universiteit. In mijn werk bij de overheid streef ik ruimtelijke kwaliteit na in gebiedsplannen. In mijn vrije tijd draag ik het cultuurhistorisch erfgoed in het Land van Cuijk een warm hart toe. Daarom zet ik mij in voor het bestuur van de Historische Kring Land van Cuijk. Naast deze ‘groene’ inbreng zet ik me binnen de vereniging in voor de communicatie.

Stefan Schoofs, bestuurslid

Ik ben samen met Marleen woonachtig in het mooie Grave en heb 2 kinderen. Ik heb altijd al een interesse gehad voor historie en traditie. Vanuit die interesse en betrokkenheid bij onze mooie regio zet ik me graag in voor de Historische Kring Land van Cuijk.

Samen met het bestuur en alle vrijwilligers brengen we het verleden naar de toekomst!

Christel Kops, bestuurslid

Door mijn fascinatie voor het verleden, het ‘andere’,  ben ik geschiedenis en Midden Oosten Studies gaan studeren in Nijmegen, de stad waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Als docent geschiedenis op het voortgezet onderwijs probeer ik met mijn leerlingen de puzzelstukjes van het verleden op te lossen. Hier zoeken we de verbinding tussen het verleden en de actualiteit. Oftewel: betekenis geven aan het heden.

Ondertussen woon ik langer dan een decennium met veel plezier in Oeffelt bij de prachtige Unesco Maasheggen. Bij de Historische Kring Land van Cuijk wil ik bijdragen aan het onder de aandacht brengen van de lokale geschiedenis. Op deze manier kan iedereen ontdekken op wat voor een mooie historierijke plek wij wonen. Voor de ‘historische sensatie ‘ hoef je niet ver weg te gaan!